Hofstraat 14A 7121 DM Aalten Tel:0543-200100
Header afbeelding

Diabetes

Goede zorg voor onze diabetespatiënten vinden wij van groot belang. Diabetes is een chronische ziekte, welke helaas steeds meer voorkomt. Hierbij moet onderscheid worden gemaakt in diabetes type 1 (hierbij maakt de alvleesklier helemaal geen insuline meer aan, meestal al van jongsafaan en moet er dus insuline-therapie worden toegepast) en diabetes type 2. Mensen met diabetes type 2 worden door de huisartsenpraktijk behandeld en gecontroleerd. Diabetes type 2 ontstaat vaak op oudere leeftijd, maar ook toenemend op jongere leeftijd wat o.a. met overgewicht te maken heeft. Hierbij is het lichaam minder gevoelig voor de eigen insuline en/of wordt de insuline minder goed aangemaakt door de alvleesklier. Type 2 diabetes is vaak goed te behandelen met leefstijlaanpassingen of tabletten. Als blijkt dat dit onvoldoende effect meer heeft, dan kun je ook bij diabetes type 2 insuline-behandeling nodig hebben. Insuline-therapie bij diabetes type 2 geven wij in de huisartsenpraktijk. Hilde Knipping (POH) en Bart Schipper (huisarts) hebben een coördinerende rol bij de diabeteszorg in onze praktijk

Diabetes type 2 is een chronische ziekte en heeft dus levenslang controle nodig (er zijn natuurlijk uitzonderingen, zo kunnen mensen die fors overgewicht hebben en afvallen van hun diabetes genezen). Goede controle en behandeling zijn nodig om te voorkomen dat het lichaam schade oploopt door langdurig een te hoge suikerspiegel in het bloed. Hierdoor raken bloedvaten eerder beschadigd. Beschadigde grote bloedvaten kunnen bijvoorbeeld tot een beroerte of hartinfarct leiden of tot verminderde doorbloeding in de benen. Op microscopisch niveau kan beschadiging leiden tot orgaanschade (bijvoorbeeld nierfalen) of schade aan zintuigen (slechtziendheid door schade aan het netvlies, gevoelsstoornissen of neuropathie). Ook kunnen infecties of andere ziektes bij mensen met diabetes soms heftiger verlopen (bijvoorbeeld een wond aan de voet, een griep of een blaasontsteking). De juiste behandeling en controle zijn dus van groot belang.

Uw diabetesverpleegkundige (Hilde) zal samen met u naar een optimale controle-structuur zoeken. Hierbij hebben wij ondersteuning vanuit de zorggroep Huisartsenzorg Oost Achterhoek bv. Wij volgen hierbij de gemaakte afspraken (gebaseerd op landelijke richtlijnen, de NHG Standaard) en optimaliseren deze specifiek voor uw situatie.

meer informatie over diabetes vind u uitgebreid op internet, onder andere:

Thuisarts

Diabetesvereniging Nederland

Diabetesfonds

Stichting DIEP (diabetes educatie programma)